Ini 5 Adab Pergi Hari Raya Open House

Ditulis oleh Belle Arshad, Ahad 7 May 2023.

Saat yang menggembirakan bila berhari raya, dah tentunya bila dapat menghadiri open house terutamanya masa weekend. Budaya open house ini sangat mengikut amalan Rasulullah di mana kita ziarah-menziarahi ahli keluarga, jiran, saudara mara dan mengeratkan lagi silaturrahim sesama Muslim dan lebih bermasyarakat.

Mengenai entri kali ni, saya nak highlight kan sikit mengenai adab dalam menziarahi hari raya open house. sama ada kita akrab ataupun tidak demi menyenangkan hati tuan rumah :)

5 Adab Pergi Open House Supaya Menyenangkan Hati Tuan Rumah

Bila dah berkunjung ke rumah jemputan hari raya, anda perlulah menghadkan waktu untuk menziarahi. Plan waktu dan jangan lah lepak lama-lama di rumah orang sehingga buat tuan rumah penat untuk melayan anda. Mereka juga ada tetamu lain untuk menziarahi rumah mereka. Dan kalau boleh, jangan lah lebih dari 2 jam, 3 jam lamanya atau berkunjung awal pagi atau lewat malam.

2. Jangan masuk di dalam bilik atau ruang peribadi tuan rumah sesuka hati

Haaa yang ini pantang larang yang perlu anda ingat. Ingat yaa jangan sesekali membuka pintu bilik atau ruang peribadi tuan rumah yang sudah bertutup. Dan silalah menghormati privasi mereka dan jangan memeriksa sendiri keadaan ruang tersebut. Ini akan memberi tanggapan buruk dan adab yang negatif terhadap anda.

3. Awasi perangai anak-anak

Kita sendiri faham perangai anak-anak ni memang aktif, tapi tak semestinya tuan rumah pun kena faham perangai anak-anak anda haha. Jadi tanggungjawab sebagai ibu bapa, kita perlulah mengawal perangai dan tingkah laku mereka supaya mereka tidak menyepahkan rumah tuan rumah, membuka pintu bilik sesuka hati, memecahkan pinggan dan gelas atau terlampau bising sehingga membuatkan tuan rumah pening.

Kalau perkara itu secara tidak sengaja berlaku, cepat-cepat mint maaf kepad tuan rumah, atau pun kemas rumah mereka seperti sedia kala.

4. Jangan meremehkan hidangan dan masakan tuan rumah

Sebagai tetamu open house, anda perlulah sentiasa bersyukur dengan apa yang dihidangi depan mata anda dan jangan complain jika citarasa makanan anda tak dapat dicapai dengan apa yang telah dihidang di meja makan. Melainkan anda ada allergi terhadap sesuatu makanan, anda perlu maklum pada tuan rumah. Untuk menghidupkan suasana harmoni dan bersyukur, anda boleh mengucap terima kasih dan memuji masakan mereka :)

5. Jangan bertanya soalan sensitif

Jangan cuba-cuba tanya soalan yang boleh mengguriskan hati mereka di hari raya yang gembira ini, seperti soalan bila nak ada zuriat, kenapa makin gemuk, kenapa kecil sangat rumah dan sebagainya. Didik diri anda sendiri untuk lebih menghormati tuan rumah dan bersembang lah topik yang menyenangkan hati :) Banyak sangat topik yang boleh dikupaskan yang lebih baik dan mendamaikan.

Adab berkunjung ke hari raya open house ni perlu diatitkberatkan oleh semua orang. Have fun guys! Selamat berkunjung-kunjungan di hari raya ini.

Dah makan macam-macam hidangan hari raya yang berlemak dan berminyak, kuantiti pula jauh lebih banyak dari biasa hehe. Itu bermakna anda perlukan Set Hello New You / Set Kurus Hari Raya!

Jangan biarkan timbangan berat anda semakin berat selepas Raya ni. Penat penat je dah inch loss masa Ramadan. Cukupkan jurang nutrients dalam badan anda dengan Shaklee.

Herblax memang sangat best bila anda dapat flush out daki lama yang dah ada dalam usus tu. Sangat melegakan tanpa cirit yang memulaskan tau. Kandungan daun senna sunnah Rasulullah.

Omega Guard dapat membakar lemak yang paling dalam perut, dan dapat bakar minyak yang ada dalam saluran darah yang tersumbat. Sangat premium minyak ikan yang kurang hanyir dan bagus untuk tingkatkan imuniti dan sistem pernafasan juga tau.

Lecithin dapat memecahkan molekul lemak dan minyak lebih kecil, lebih senang untuk proses pembuangan. Best sangat, badan pun rasa hangat berpeluh bila aktif beraktiviti. Kandungan dari sumber soya bean.

Bagi yang memerlukan vitamin Shaklee yang beyond organic ini, anda boleh terus menerus hubungi saya pengedar sah Shaklee, belle 010-5671157 :) klik link ya.

#nextlevelblogging

#blogmegashaklee

#shakleethrive2023

#shakleethrive2023

#setkurusrayashaklee

SID 1194529. Nabilah Arshad

Pengguna Shaklee lebih 13 tahun. Family pengguna Shaklee since 2003.

Bantu ramai jana side income dan sihat dengan Shaklee.

Hadza min fadli rabbi. Ini lah limpah kurniaan Tuhanku Allah.

Baca juga hot artikel yang lain :

Penaja Blog Mega Shaklee

Menaja lebih RM30K untuk para pemenang blog mega shaklee