Tips Travel Dengan Anak Kecil 

Saya pernah bawa anak saya Maryam berumur 1 tahun travel yang memakan masa 4 jam dalam flight dan Alhamdulillah dipermudah semasa travel. 

Travel dengan anak kecil dan baby ini perlukan perancangan dan persediaan yang rapi supaya journey smooth and easy. Dengan anak kecil ni maklum saja lah mereka mudah penat, tantrum dan cepat lapar. 

Sabtu, 22 Julai 2023

1. Ketahui Berapa Lama Perjalanan

Senaraikan barang keperluan, barang aktiviti dan baju yang selesa untuk anak-anak. Asingkan baju-baju anak kecil dan baby mengikut hari dan labelkan. Mudah untuk anda ambil tanpa sepahkan luggage.

Pastikan barang aktiviti di bawa bersama sepanjang perjalanan pergi, semasa travel dan balik. Antara barang keperluannya adalah :

2. Sediakan Bag Galas Harian Untuk Baby 

Letakkan barang ini siap-siap dalam satu bag : 

Mudah nak capai bila memerlukan untuk tukar diaper, anak nak susu atau sebagainya. 

3. Bawa Makanan Dalam Satu Bag

Anda asingkan bekalan makanan, squeeze feeder for baby, baby bites dan snack dalam bag. Bila anak merengek lapar atau tiba waktu snacking mereka, boleh terus dapatkan bekal dari bag. Perut anak happy, ibu abah pun happy hehe.

4. Keluarkan Barang Ikut Keperluan

Keluarkan 1 toy atau buku aktiviti pada satu-satu masa. Jangan keluarkan semua supaya anak-anak manfaatkan ia sehingga mereka bosan.

5. Satukan Minyak-Minyak, Essential Oils, Vitamins Dan Ubat-ubatan Dalam Satu Bag. 

Malang tak berbau. Anak-anak kalau terlalu penat pun boleh buat mereka mudah jatuh sakit. Jadi memang kena standby siap-siap. Saya memilih Shaklee vitamin untuk anak-anak. 

Ubat dan alatan emergency seperti paracetamol, ubat batuk, ubat selsema (untuk 2 tahun ke atas), nasal spray, nasal aspirator, minyak panas, thermometer pun saya sediakan. Essential oils Young Living juga diletakkan dalam bag seperti Lemon, Thieves, Clove, Lavender, RC, Frankincense. 

LinkInstagramFacebookYouTubeTikTokLink

Sudi-sudilah follow media sosial saya :)

6. Bawa Stroller Lightweight Travel Dan Baby Carrier

Bawa stroller lightweight travel dan baby carrier bagi memudahkan untuk anda bergerak dari satu tempat ke tempat lain. Kalau anak-anak kecil penat berjalan, mereka boleh naik stroller je. Tak perlu susah-susahkan diri nak dukung mereka sentiasa. Untuk baby pula, anda pakaikan baby carrier yang selesa supaya bahu anda tak terbeban sakit.

7. Sediakan Payung Lipat Dan Mini Fan

Payung lipat ni menjimatkan ruang dan lebih ringan daripada payung biasa. Cepat-cepat tutup kepala mereka daripada kena terik matahari dan hujan. Kita tak nak lah mereka jatuh sakit pula kan.

Bila cuaca panas sangat, boleh hala kan mini fan pada anak. Jika ada mini fan jenis pengepit, boleh kepitkan di stroller.

8. Bawa Juga Topi, Jaket Dan Selimut Untuk Baby

Kalau cuaca terlalu sejuk untuk baby, pastikan anda sediakan topi, jaket dan selimut. Barulah mereka selesa sepanjang travel dan lebih tenang.

9. Bawa Disposable Plastic Untuk Sampah Dan Muntah

Bawa disposable plastic kecil untuk masukkan sampah, diaper kotor yang dah digunakan dan untuk anak muntah masa motion sickness. Bila dah penuh 1 plastik, anda terus buang di tong sampah. Jadi tak de lah dalam flight atau dalam kereta akan jadi bersepah dan berbau busuk.

10. Rancang Perjalanan Hari Anda Dengan Teliti Dan Baik

Anak-anak ini akan aktif dan bertenaga selepas makan dan selepas bangun tidur. Pastikan perut mereka sentiasa kenyang dan cukup tidur terlebih dahulu, baru lah bergerak ke satu tempat.

Plan dan tulis tentative sebaiknya untuk pergi 2 atau 3 tempat sahaja untuk 1 hari. Kalau boleh sebelum Maghrib, anda dah sampai di hotel atau tempat penginapan untuk berehat. Perlukan tenaga untuk hari esok dan seterusnya pula. Cara ini dapat elakkan mereka tantrum kepenatan dan mudah jatuh sakit.

Ikut tau tips travel ini demi ketenangan dan mood semua orang lebih baik hehe. Bukan apa, kita tak nak lah travel bersama keluarga dalam keadaan stress dan serba tak cukup barang keperluan kan. Nak enjoy dan cipta kenangan indah je. 

Selamat Bercuti ! Selamat Travel semua ! 😊 


#blogmegashaklee

#shakleethrive2023

#shakleetriumph2023

#nextlevelblogging

Penaja Blog Mega Shaklee

Menaja Lebih Dari RM30K Hadiah Untuk Penulis Blog.

Master Norita Idris dan Master Naquib


Siapa saya? Belle Arshad. No ID 1194529

Pengguna setia Shaklee lebih 12 tahun dan

Shaklee Leader yang membantu ramai menjana pendapatan dengan Shaklee

LinkInstagramFacebookYouTubeTikTokLink

Sudi-sudilah follow media sosial saya :)

Baca juga hot artikel yang lain :