Bersyukur Saat Diuji Dan Ditimpa Musibah

Ditulis oleh Belle Arshad. Khamis, 1 Jun 2023

Hidup ini tak selalunya indah. Ada masa kita berasa susah, sedih dan kecewa. Dan tika itulah, terdetik hati kita mengeluh resah, rasa dugaan hidup ini sangat berat. Memang ngam entry saya dengan perasaan saya sekarang ni. Tapi biarlah Allah SWT, saya, suami, ibu saya yang tahu :)

Jadi apa yang ditulis ini moga ia menjadi soothing words untuk diri saya dan kalian yang sedang mencari 1000 makna dalam kesusahan.

Nak berlarutan bersedihan dan berasa kesusahan pun tak baik berpanjangan. Boleh buat kacau kesihatan mental kita. Sebenarnya, kita perlu berlapang dada dan jangan pernah putus asa untuk rasa bahagia di hati dan gembira, berlapang dadalah saat menerima ujian yang Allah SWT berikan kepada kita.

" Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat

tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi setiap orang yang

sabar dan bersyukur "

QS Luqmaan: 31

Hamba Allah ini jika sempurna imannya, dia akan bersyukur kepada Allah walau ketika senang. Bila susah, dia akan bersabar banyak dan sentiasa redha kepada Allah dengan setiap ketentuan takdir yang Allah berikan. Sampailah kesusahan yang dia rasa tu akan berubah menjadi nikmat untuknya.

Jadi bila hamba yang tidak sempurna imannya/ yang tidak beriman ini, dia akan selalu resah, mengeluh kesah dengan setiap ujian atau musibah menimpa dirinya. Sampailah dirinya mendapat dosa disebabkan dia tidak sabar dan tidak redha terhadap ketentuan takdirnya. Naudzubillah min dzalik, malah mendapat seksa neraka atas perbuatan dosa dan keburukannya tu.

Berdoa lah bila ditimpa musibah dan berlapang dadalah terima musibah itu. Percaya saja Allah tak akan menguji setiap hamba dengan ujian yan hambanya tak mampu untuk selesaikan :)

" Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah

yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas"

QS Azzumar: 10

Moga dengan setiap kesabaran kita ketika ditimpa ujian yang berat ni dikurniakan pahala berlipatganda untuk kita semai di Akhirat kelak dan menghapuskan dosa-dosa kita. In shaa Allah.

Kalian...

Dugaan kita adakalanya berupa nikmat tanpa kita sangka. Dugaan juga boleh datang dalam bentuk nikmat kegembiraan. Jadi sebagai hamba Allah mintalah ampun pada Allah agar dosa kita terhapus dengan setiap ujian yang menimpa. Mungkin ia berlaku supaya kita tak tenggelam dalam dunia yang penuh tipu daya.

Jadikan kata-kata motivasi untuk penawar hati, boleh baca di sini.

#nextlevelblogging

#shakleethrive2023

#shakleethriumph2023

#blogmegashaklee

Baca hot artikel yang lain juga:

LinkInstagramFacebookLink

Penaja Blog Mega Shaklee